Ga naar de hoofdinhoud

Optie 3: Strak met meer vegetatie

Van "Herinrichting Vroege Vogelspark"

Ga naar het project

Inrichtingsvoorstel waarbij strakke lijnen en geometrie centraal staan. Het park wordt ingericht met vaste planten en strakke plantenborders. De vaste planten hebben een rijke bloeiperiode. Dit trekt bijen, vlinders en andere insecten aan. Ook is er ruimte om te ontmoeten en samen te komen.

Reacties(4)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Strakke natuur is geen echte natuur, maar natuur die is gemaakt voor mensen. Als we echt de biodiversiteit en klimaatadaptie willen verbeteren is dit naar mijn mening (en de maning van professoren van Universiteit Leiden die mij les hebben geven over dit onderwerp) niet de juiste optie voor de herinrichting. Natuur moet je zijn eigen gang laten gaan.
    Profiel van GA Troep
    Geplaatst door:GA Troep
    2 jaar geleden
    Het park is verdeeld in twee delen, waarvan een deel is aangemerkt op de site van de gemeente als losloopgebied voor honden.
      Profiel van GA Troep
      Geplaatst door:GA Troep
      2 jaar geleden
      Ik hoop wel dat het toegankelijk blijft voor rolstoelen.
        Profiel van Jan Nieuwenhuis
        Geplaatst door:Jan Nieuwenhuis
        3 jaar geleden
        Het gaat nu om het herinrichten van het kleinste deel van het park. Het grotere deel is al meer natuurgericht ingevuld. Met fruitbomen, boomstammen, pontje etcetera. Het deel waar we nu over praten, het bastion, heeft een strakkere invulling. Met een aarden wal en een geometrie van bomen. Die bomen zijn nu volwassen en het zou jammer zijn als een nieuwe inrichting ten koste van deze bomen zou gaan. Andere bomen of een voedselbos lijken me hier qua ruimte niet in te kunnen passen. Een voedselbos is een goed idee, zeker als de school in de wijk hier ook een rol in zou willen spelen. Maar dan past dat meer in het andere deel van het park. Om deze redenen lijkt mij dat optie drie meer in lijn is met de huidige opzet. En behouden we de verschillende aard van de twee delen van het park. Nu is dit bastion deel verwaarloost. Maar met nieuwe plantvakken en behoorlijk onderhoud kan dit met behoud van karakter weer aantrekkelijk worden. Destijds bij de aanleg heeft de gemeente zonder overleg met de toenmalige wijkvereniging tientallen bankjes zonder rugleuningen geplaatst. Veel te veel en die zijn maar heel weinig gebruikt. Ze zijn nu grotendeels verrot. Minder zitplaatsen en wat comfortabeler lijkt me een verbetering te kunnen zijn. Tot slot over de honden: het zijn er af en toe wat veel. En sommige mensen weerhoudt dat van een wandelingetje door het park. En sommige honden zijn speels en springen maar je op en zelfs happen enkele naar je handen. Ik pleit niet voor een verbod. Maar wel voor een bord met gedragsregels. Fijn dat de gemeente besloten heeft tot renovatie. Hulde. En mooi dat we als bewoners mee kunnen denken. Groet aan allen, Jan Nieuwenhuis

          Delen

          Geplaatst door

          onbekende auteur op 20 november 2023

          Huidige status

          voorgesteld